donderdag 15 mei 2014

De 'wat doe ik mezelf toch weer aan' tas


Op het blog van Sew Natural werd ik uitgedaagd om mee te doen aan een naai wedstrijd. De uitdaging leek me niet zo moeilijk: naai een omkeerbare shopper. En toevallig kan ik een shopper goed gebruiken want de huidige begint langzaamaan uit elkaar te vallen. Het leek me een extra leuke uitdaging als ik de tas dan ook zou maken van restjes stof van Sew Natural (ja restjes, want helaas bijna alle stof is reeds opgebruikt). Van de restjes stof zou ik dan op een quilt-achtige wijze (meteen mooie verwijzing naar Quiltcursus2013 van de blog houdster) twee grote lappen stof maken voor de buitenzijde. Met goede moed begon ik aan het redelijk simpel ogende project.


Ik zocht wat bij elkaar passende restjes stof uit (groen met witte stip en paarse katoen komen van Sew Natural). Ik bedacht een passend "quilt" motief om tot 2 grotere lappen te komen. Dit was een hele uitdaging want de restjes waren aan de kleine kant. Na wat gepuzzel kon het snijden beginnen. En toen maakte ik de eerste fout, ik wilde een soort driehoek maken, maar door een denkfout sneed ik de rechthoek verkeerd schuin door midden.


Geen nood, restje wit toevoegen, quilt ontwerp iets aanpassen, komt goed. Maar waarschijnlijk was het al te laat op de avond, want op de één of andere manier sneed ik een deel met 1 cm naad en de rest niet. Dus ontwerp werd gaandeweg nog iets aangepast.

Voor de binnenstof had ik nog geen geschikte stof in huis en wit leek me niet zo'n verstandige keuze (vanwege snel vuil worden). Op de markt dacht ik een mooie match gevonden te hebben, een donker paarse stof. Bleek thuis ook wel een match, alleen niet met de paarse/lila/blauwige stof. Dus een deel los tornen en vervangen door de nieuwe donker paarse stof.

Eindelijk had ik de buitenstof 'quiltjes' af en kon ik beginnen met het daadwerkelijk in elkaar zetten van de tas. Dat ik 2 blokjes in de "quilt" een kwart slag had gedraaid nam ik maar even voor lief.

Ik koos ervoor om de zichtbare naden met groene draad te naaien, wat weer past bij het groen in de buitenzijde van de stof.


Het leek me handig om een kamsnap boven in de tas te maken om deze eventueel dicht te kunnen doen.


Ook voegde ik een zakje toe aan de voorzijde. Ik heb ergens een denk foutje gemaakt want het geplooide tasje komt niet echt goed uit de verf (uhhh stof).


En aan de binnenzijde: simpel donker paars, geen poespas. De tas is omkeerbaar, maar met zo'n buitenzijde zal ik hem natuurlijk nooit omkeren :)


De tas is trouwens al getest en perfect bevonden qua afmeting. Niet te lang (sleept niet over de grond) en is voldoende groot. Wie weet maak ik hem nog een keer, maar dan maak ik het mezelf wat minder moeilijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten